1. Pozdrav, za pocetak predstavi malo sebe i reci nam kako si poceo svoju CS karijeru?

Pozdrav :). Evo, ja sam sh00le, ovisnik o CSu, a u stvarnom životu programer ili kako se to danas popularno kaže “developer”, a rad na CS HR Centru mi je pomogao dobiti prvi programerski posao. Što se tiče moje “CS karijere”, sve je počelo slučajno, gdje smo igrajući HL DM u LANu naletjeli na beta verziju CSa (6.5 ako se ne varam). Od tog trenutka HL DM se više nikad nije igrao u LANovima. Malo pomalo se počelo igrati i online (u davnim vremenima kada se na net spajalo modemima) i tu sam se totalno zakačio, jer sam tek igrajući online shvatio koliko sam loš. Pa sam igrajući pokušavao naučiti što više i biti bolji. To što i dan danas igram CS dovoljno govori o tome koliko sam i sada loš u toj igri.

2. Osnivac si Hrvatskog CS Communityja, kada je to sve krenulo i tko je sve sudjelovao u pocecima nase scene?

Evo još jedne priče iz povijesti. Sve je počelo kada sam igrajuči online i viseći na news grupama (Usenet – http://en.wikipedia.org/wiki/Usenet), počeo susretati hrvatske igrače, prije svega foksija, s kojim sam iz čiste zezancije osnovao i klan Svizac. Kao što svaki pravi klan moram imati neke stranice, napravio sam i neke klanske stranice, počeo pisati vijesti za njih, a uz to počeo tražiti još ljudi koji igraju CS. Tako sam došao i do optija, Ille, Dr.Ja, Nexusa i ostalih (znam, znam ovi nickovi današnjim igračima ništa ne znače). Dr.J je dignuo prvi HR CS server (bar za koji ja znam), a ja sam sa Illom odlučio napraviti neki CS portal, gdje je Illa radio dizajn, a ja programiranje za taj portal. Smještaj smo našli pod kapom gamera.
Nakon što sam dovoljno izgnjavio urednike hrvatskih gameing i IT časopisa (čitaj W1k1n6
iz Pc Playa i Dr Basta iz Buga) objavljene su i prve recenzije CSa, verzija 1.0. To je dovuklo još igrača na scenu, još više klanova. Pa onda ekipa iz Velike Gorice koja je organizirala velike CS LANove na koje je dolazila ekipa iz cijele Hrvatske. Ima ovdje još ljudi koji su pomogli u razvoju scene, ali ne vjerujem da ljude zanima nabrajanje nickova iz prošlosti. 🙂

3. Igrao si CS od prvih nastavaka, pa malo CSS-a i sada CSGO, koje stvari su se promjenile u igri i sto bi ti htio vidjeti u buducnosti CS-a?

Što se promijenilo u igri?! Pa kaj je znam, grafika?! Šalim se. Puno stvari se promijenilo u pokušaju da CS ostane “isti”. Problem sa CSom je nastao kao je izišao CS:S, koji – nije bio dobar (IMHO), ali je donosio bolju grafiku, uz neke od promjena na sam gameplay. To je dovelo do razdvajanja scena, gdje većina starih igrača nije željela igrati “lošiju” verziju igre, a privuklo je nove igrače koji nisu previše igrali originalni CS. A tu su bili i casual igrači, poput mene, kojima je i CS:S bio dobar za malo razbibrige. CS:GO je nastao (čini mi se) u pokušaju ujedinjavanja scena i za sada mu dobro ide. Da li je razlog tome promjene koje ekipa iz Valvea radi ili je razlog u novcu koji se dijeli – nisam siguran. Tako da, CS:GO neke stvari vuče iz CS 1.6, a neke iz CS:S, a neke su potpuno nove. Ono što mene najviše smeta je kretanje “sliding”, gdje igrač ne staje odmah nego “otkliže” malo u stranu, zvuk nije točno pozicioniran u prostoru, pa je “teško” točno odrediti odakle dolazi (tipičan primjer de_nuke). Sada se CS:GO puno više oslanja na aim i crosshair placement, dok je u ranijim verzijama kretanje bilo iznimno važno.
Što bih htio vidjeti u budućnosti? Najviše ispravke bugova, od kojih najviše boli smoke, promjene u načinu kretanja, te naravno više igrača, bolje turnire sa većim novčanim iznosima u nagradnom fondu. DOTa2 je primjer kako se to može ostvariti.

4. Sigurno se skupilo dosta prica tokom godina igranja, pa eto da ne budemo ograniceni samo pitanjima odaberi jednu zanimljivu pricu i ispricaj je.

Jel može dvije?!
Evo prve pričice. U davnim vremenima organizirao se Info sajam, u sklopu kojeg je bio i dio za gamere. Pc Play je ogranizirao turnir u UTu i Quakeu, bez spomena CSa. Mene je to smetalo, pa sam u organizaciji sa Mambom organizirao CS prosvjed, gdje smo u “prosvjednim” CS majicama došli na mjesto organizacije turnira i vikali da želimo CS na turniru. Rezultat naših prosvjeda?! Iduće godine na Infou se igrao CS, a i finale CS lige je odigrano na istom mjestu.

Pričica broj dva. Kada je Clanbase počeo sa Nations Cupom pala mi je na pamet ideja da i Hrvatska ima svoju CS repku. Rečeno – učinjeno , iduće godine smo imali repku i prijavili se na Nations Cup na Clanbaseu i završili (među ostalim) i u skupini sa Njemačkom. Njemačka je imala jaku CS scenu sa preko nekoliko pro timova, tako da nismo očekivali previše od tog meča. Međutim, ono što smo tamo doživjeli – dokazalo je koliko smo loši. Nijemci su počeli ozbiljno igrati (igrao se de_prodigy), ali kad su shvatili da smo mi apsolutni noobovi koji ne možemo riješiti 3 na 1 situaciju, počeli su se zezati. Ipak, uspjeli smo dobiti jednu rundu. Kako?! Pa svi smo se sakrili u ventse i kada su oni prošli ispod nas, izletjeli smo van i počeli pucati po njima.
P.S. Ne garantiram točnost ovih sjećanja ipak je to bilo prije 10tak godina 🙂

5. Znam da pratis CSGO na globalnoj razini, mozda i vise nego „domacu“ scenu trenutno, razlog tome je sigurno neaktivnost nasih igraca, u cemu vidis najveci problem zasto je to tako?

Prije bih rekao da pratim europsku scenu, jer je Europa najjača po broj kvalitetnih timova, a tu su i “stari” timovi poput NiPa i Virtus Proa. Američka scena ima slabu scenu i svega nekoliko timova koji mogu parirati europskim ekipama. Što se tiče domaće scene, ne pratim ih jer ne znam gdje ih pratiti. Znam da ima nekoliko timova, ali gdje oni igraju, s kim, kakvi su im rezultati – e to je već malo teže saznati. Igraju li oni neke lige, turnire ili se skupljanju samo na LANovima?
Mislim da je tome nekoliko problema, pa krenimo redom:

Match Making unutar same igre isključuje traženje “domaćih” servera, nego je dovoljno odabrati mape i igrati. S kim se igra? Rusima, Nijemcima, Srbima, tko god dođe. Prije taj feature nije postojao, ljudi su tražili servere po pingu, nailazili na HR servere i igrali zajedno.

Nema nekih (bar koliko ja znam) liga ili turnira gdje bi se našli samo lokalni timovi ili timovi iz regije, dok smo prije imali Clanbase i laddere. Klan svizac je počeo sa slovenskim ladderom, sve dok nije bilo dovoljno klanova da dobijemo vlastiti, hrvatski ladder.

Centralno mjesto okupljanja je prije bio CS HR Centar, dok danas (Flegma, svaka čast na trudu oko CS Croatia) to ne postoji. Ne postoji jedinstveno mjesto na koje bi dolazila ekipa pričati o igri, zezati jedni druge, dijeliti savjete.

Offline druženje. U moje vrijeme CS ekipa se znala povremeno nalaziti na cugi u pivnici zezati, pričati, družiti. Odlazili smo na LANove noseći svoje kompove ne radi nagradnog fonda, nego radi druženja. Kapa dolje ekipi iz Pule, koja je redovito dolazila na LANove.

6. Imas li kakvih recepata za uspjeh mozda? Prospi malo mudrosti nasoj sceni.

Ne. Ne postoji univerzalni recept za uspjeh. Sada je drugo vrijeme, drugi ljudi, druge navike.
Ipak, smatram da bi druženje CS igrača ojačalo scenu. Druženje u obliku odlaska na pivo zajedno, igranje skupa u miks ekipama. Pokušati saznati od samih igrača zašto igraju i što bi htjeli igrati. Zašto ne igraju u nekom od timova? Zbog toga što (kao tim) mogu igrati samo na turnirima na LANu, a boje se da nisu dovoljno dobri ili ima još neki razlog? Ima li interesa za igranje nekih manjih lokalnih evenata, čisto iz zabave ili im je glavni motiv nagradni fond?
Previše je tu pitanja na koja ja nemam odgovor, a odgovor se može doznati ako se sa ljudima popriča. Uživo, po mogućnosti. Pa ako se skupi dovoljno zainteresiranih ljudi možda se dođe do odgovora i načina da scena ojača.
Naravno, postoji mogućnost da se ne nađe odgovor i da sve ostane kao i sada.

Flegma

CEO / Owner at Esport Adria

Vijesti autora